Monday, September 22, 2008

بحــب الدنيــا تتغيـــــر

بحب الدنيا تتغير
تسافر بينا وسط الموج
ويعلى الموج ونتأثر
ولكن بالحنين بنعود
ما بين حيرة ورغبة بعيد
بنفضل نبكى ونفكر
ما بين أشواقنا للفرحة
وبين الحزن فى قلوبنا
وبين رغبتنا فى التجديد
وانا واحد بعيش فى الحلم
وبحلم إنى يوم ما ألاقيك
ويوم ما اعرف ملامح ليا فى عينيك
هحس بإنى كنت زمان
بحب الدنيا تتغير
لأنى أكيد هلاقى أمان
هلاقى زمان نسى حلمى
هلاقى فرحتك بيا
هلاقى الجنة وألاقيك
فى يوم ما تقولى حبيتك
وإنك شايلة كل مشاعرك
على جزيرة بعيدة أكيد:
هخلى الدنيا دى سفينة!
وأشق البحر وأنسى الخوف
لأن عينيك هى أمانى
وزمانى
وزادى فى رحلتى ديا
ومهما الرحلة هطّول
هفكر فيك وأناديك
وأزين جنتى بيك
وهرفض إنى بعدك أقول :
بحب الدنيا تتغير
أحمد

4 comments:

Anonymous said...

جميلة يا أحمد
لكن الوزن وقع منك فى بعض شطرات
كمان شوية بتتكلم بصيغة المذكر وشوية مؤنث..
لكن معانيها جميلة والجزء الأولانى
موسيقاه مظبوطة

عزيـــــــــــــز المصرى said...

سلام عليكم
إزيك يا حنان .. نورت المدونة ..
بجد القصيدة عجبتك؟ .. أنا كتبتها من زمان ونسيتها حتى محطتش عليها تاريخ كمان .. بس هى من كام شهر كدا .. موضوع الوزن دا بصراحة انا محتاج أشترى ميزان .. قصدى يعنى أتعلم العروض بجد .. عموما بعتمد على السماع .. القصيدة كلها بصيغة المذكر بس أنا مش بحب أكتب "ياء" فى الكلمة الموجهة للغنثى حتى لو بالعامية .. زى مثلا " الاقيك" فيه ناس بتكتبها "ألاقيكى" .. بحس إن شكل الكلمة وحش !! بفضّل أكتبها كدا وممكن أحط كسرة تحت الكاف ..
شكرا على مرورك والحمد الله إنها عجبتك ..
سلام عليكم

إيما said...

جميلة جدا :)
وبغض النظر عن الياءات الكتيرة اللي زودتها وأنا باقراها ..ممتعة جدا وصورها حلوة اوي

تحياتي وعيد سعيد عليك وعل المدونة كمان:)

عزيـــــــــــــز المصرى said...

سلام عليكم .. أتارى المدونة منورة .. يامرحب يا مرحب .. الشاى يا وله.. أحم .. إزيك يا ايمان؟ .. بجد منورة القصيدة والمدونة كلها ..
بصى هو زى ما قلت لحنان .. سبب الياءات المحذوفة دى إنى فعلا بحس إن شكل الكلمة وحش .. يمكن سبب عجيب شوية بس أنا مقتنع بيه .. ولا هو يعنى عشان الموضوع يخص مخاطبة الإنثى هتعملوا ثورة عليا؟!!
ما علينا .. حيث إنكم جمهورى كله تقريبا مفيش مانع اغيرها عشان خاطركم بس .. دا طبعا لو طلبتوا أغيرها :)
وكل سنة وأنت(ى) طيبة وعيد سعيد عليك(ى) وعلى المسلمين كلهم ..
سلام عليكم